flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Узагальнення практики розгляду справ про адміністративні правопорушення за ст.ст. 173, 173-2 КУпАП України Краснопільським районним судом Сумської області протягом першого півріччя 2015 та першого півріччя 2016 року

12 серпня 2016, 09:18

Узагальнення практики розгляду справ

про адміністративні правопорушення за ст.ст. 173, 173-2 КУпАП України Краснопільським  районним судом Сумської області  протягом  першого півріччя 2015 та  першого півріччя 2016 року

 

 

План узагальнення.

               ВСТУП

1.     Порівняльні статистичні дані про розгляд справ про адміністративні правопорушення, передбачені ст. ст. 173, 173-2  КУпАП, у 1 півріччі  2015 та 1 півріччі  2016 р. Якість матеріалів про адміністративні правопорушення даної категорій, направлених до суду.

2.     Практика накладення стягнень у 1 півріччі  2015 та 1 півріччі  2016 р.

3.     Територіальна розповсюдженість адміністративних правопорушень окремих категорій, скоєних у  1 півріччі 2015 та 1 півріччі  2016 р., по району.

4.     Розподіл осіб, притягнутих до адміністративної відповідальності за ст. ст. 173, 173-2 КУпАП, за статтю та  демографічними показниками.

5.     Якість розгляду справ про адмінправопорушення за ст. ст. 173, 173-2  КАП України судом.

Висновки і пропозиції.

 

 

ВСТУП

 

Краснопільським  районним судом Сумської області  на  виконання заходів, передбачених планом роботи  суду на ІІ півріччя 2016 року, проведено узагальнення практики судового розгляду справ про адміністративні правопорушення за І півріччя 2016 року та за аналогічний період 2015 року за ст. 173 (дрібне хуліганство, тобто нецензурна лайка в громадських місцях, образливе чіпляння до громадян та інші подібні дії, що порушують громадський порядок і спокій громадян), 173-2 (вчинення насильства в сім'ї, тобто умисне вчинення будь-яких дій фізичного, психологічного чи економічного характеру (застосування фізичного насильства, що не завдало фізичного болю і не спричинило тілесних ушкоджень, погрози, образи чи переслідування, позбавлення житла, їжі, одягу, іншого майна або коштів, на які потерпілий має передбачене законом право, тощо), внаслідок чого могла бути чи була завдана шкода фізичному або психічному здоров'ю потерпілого, а так само невиконання захисного припису особою, стосовно якої він винесений, непроходження корекційної програми особою, яка вчинила насильство в сім'ї) КУпАП на підставі даних статистичної звітності форми № 3 «Звіт про розгляд судами справ про адміністративні правопорушення та щодо осіб, які притягнуті до адміністративної відповідальності».

 Розгляд справ про адміністративне правопорушення - це основна стадія провадження в справах про них, під час якої вирішуються найважливіші завдання цього провадження. Ці завдання полягають у встановленні винних і забезпеченні правильного застосування законодавства з тим, щоб до кожного правопорушника були вжиті справедливі заходи адміністративного впливу.

 Основною нормативною базою для розгляду справ цих категорій є:

-                      Кодекс України про адміністративні правопорушення ;

-                      Закон України «Про державну виконавчу службу»;

-                      Закон України «Про виконавче провадження»;

Метою даного узагальнення є перевірка надходження та якості розгляду справ зазначеної категорії, визначення проблемних питань, які виникають при їх розгляді, аналіз причин допущених помилок.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    1. Порівняльні статистичні дані про розгляд справ про адміністративні правопорушення, передбачені ст.ст.173,173-2 КУпАП, у 1 півріччі  2015 та 1 півріччі  2016  р. Якість матеріалів про адміністративні правопорушення даних категорій, направлених до суду

 

Вивчивши показники кількості справ про адміністративні правопорушення за ст.173 КУпАП, які надійшли до суду та були розглянуті, у першому півріччі 2015-2016 р., маємо наступні дані:

Надходження та якість справ за ст.173 КУпАП

Кількість справ у 1 півріччі 2015 року

Кількість справ у 1 півріччі 2016 року

Всього надійшло справ даної категорії

24

6

Закрито

4

3

Повернуто

0

0

Залишок нерозглянутих на кінець звітного періоду

0

0

Розглянуто справ

20

8

Стосовно надходження та розгляду справ про адмінправопорушення, передбачених ст. 173-2 КУпАП, за періоди першого півріччя 2015 та 2016 років маємо наступні дані:      

Надходження та якість справ за ст.173-2 КУпАП

Кількість справу 1 півріччі 2015 року

Кількість справу 1 півріччі 2016 року

Всього надійшло справ даної категорії за звітний період

29

34

Закрито

2

11

Повернуто

0

5

Залишок нерозглянутих на кінець звітного періоду

0

0

Розглянуто справ

27

34

З наведених даних видно, що динаміка надходження та розгляду адміністративних матеріалів за скоєння вказаних адміністративних порушень у 1 півріччі 2016 року в порівнянні з 1 півріччям 2015 року за ст. 173 КУпАП демонструє тенденцію до зниження кількості справ, що ж стосується ст. 173-2 КУпАП – навпаки, до помітного зростання. Проте відсоток закритих та повернутих справ залишається значним. Це вказує на необхідність ужиття певних заходів до підвищення професійності співробітників органів, уповноважених готувати матеріали за вказаними статтями.

В 1 півріччі 2016 року було повернуто на дооформлення 5 справ за ст. 173-2 КУпАП (14,71% від загальної кількості матеріалів), тоді як в 1 півріччі 2015 року повернутих на дооформлення справ не було. Основною причиною повернення справ на до оформлення є недотримання вимог КУпАП та Інструкції з оформлення матеріалів про адміністративне правопорушення при подачі матеріалів до суду. Ступінь підготовки матеріалів справи про такі правопорушення не відповідав елементарним вимогам, встановленим чинним законодавством, що змусило суд повернути такі справи із вказівкою на недоліки, що підлягають усуненню.

           

2. Практика накладення стягнень у 1 півріччі  2015 та 1 півріччі  2016   року

 

Вчинення насильства в сім'ї або невиконання захисного припису (відповідальність за які встановлена ст. 173-2 КУпАП) та дрібне  хуліганство (передбачене ст.173 КУпАП) є досить проблемною категорією правопорушень – суспільно шкідливою і небезпечною для психічного та морального здоров’я потерпілих від таких правопорушень. Ось чому особливо важливо дослідити практику застосування стягнень до правопорушників за вище вказаними статтями.

Згідно ст.23 КпАП України, адміністративне стягнення є мірою відповідальності і застосовується з метою виховання особи, яка вчинила адміністративне правопорушення, в дусі додержання законів України, поваги до правил співжиття, а також запобігання вчиненню нових правопорушень.

Відтак дослідження даних щодо накладених судом адміністративних стягнень на правопорушників протягом 1 півріччя 2016 року в поєднанні з порівнянням з аналогічними даними за 2015 рік дозволяє зробити деякі висновки щодо значення того чи іншого виду стягнень, практики його застосування та можливих змін у співвідношенні застосування різних стягнень судом при розгляді справ даної категорії.

Відобразити статистичні дані щодо накладення адміністративних стягнень судом в період 1 півріччя 2016 -2015 pp. можна наступним чином:

 

 

Адміністративний

арешт

Закрито

за

відсутністю події та строків

Штраф

Звільнення за малозначністю

вчиненого

правопорушення

 

Попередження

Виправні

роботи

Громадські

роботи

ст.24-1

КУпАП

 

2015 р.

ст. 173 КУпАП

-

1

16

3

-

1

3

-

2016 р.

ст. 173 КУпАП

-

2

4

1

-

-

1

-

2015 р.

ст. 173-2 КУпАП

-

2

6

2

-

-

19

-

2016 р.

 ст.173-2 КУпАП

2

6

-

5

-

-

16

-

Отже, у 1 півріччі 2016 року при розгляді справ за  ст.173-2 КУпАП судом застосовувались стягнення у вигляді громадських робіт та адміністративного арешту, тоді як у аналогічному періоді 2015 року адміністративний арешт не застосовувався взагалі, натомість судом накладалися стягнення у вигляді штрафу. Можна зробити висновок, що суд більш жорстко підійшов до покарання правопорушників за цим видом правопорушень. Основним різновидом покарання, яке застосовувалося за ст.173 КУпАП, як протягом 1 півріччя 2015 року, так і протягом 1 півріччя 2016 року, були штрафи, меншою мірою – громадські роботи.

Загалом можна підсумувати, що судом були прийняті до уваги як необхідність застосування посилених заходів впливу до злісних правопорушників, котрі неодноразово притягувалися до адміністративної відповідальності за даними статтями, так і особлива суспільна шкідливість і поширеність правопорушень цього виду взагалі. У зв’язку з цим у статистиці накладення адміністративних стягнень знайшла відображення нагальна потреба у більш жорстких заходах покарання та попередження подібних порушень.

Суми штрафів, стягнутих судом на користь держави за даною категорією справ за ст. 173 КУпАП склали: у 1 півріччі 2015 року - 1091 грн., за аналогічний період 2016 року - 204 грн.; за ст. 173-2 КУпАП склали: у 1 півріччі 2015 року - 385 грн., за аналогічний період 2016 року штрафи накладені не були.

Всі постанови, винесені суддями про накладення адміністративного стягнення за ст. 173 та ст. 173-2 КУпАП були звернені до виконання у встановленому законом порядку. У випадках накладення адміністративного стягнення у виді штрафу, постанови про його накладення зверталися до примусового виконання у встановлений ст. ст. 307, 308 КУпАП строк, тобто після спливу 15-денного строку з дня вручення правопорушнику постанови, який надається для сплати правопорушником штрафу у добровільному порядку.

 

3.Територіальна розповсюдженість адміністративних правопорушень окремих категорій, скоєних у  1 півріччі 2015 та у 1 півріччі 2016 р., по району

 

Територіальна розповсюдженість адміністративних правопорушень окремих категорій, скоєних у першому півріччі 2015-2016 року, по району може бути відображена таким чином:

Населений пункт

Ст.173

Ст. 173

Ст. 173-2

Ст. 173-2

 

2015

2016

2015

2016

Краснопілля

3

2

5

6

Лозова

-

-

-

-

Мезенівка

2

-

1

3

Сінне

-

-

-

1

Самотоївка

1

2

2

2

Угроїди

1

1

3

2

Рясне

-

1

1

-

Камінне

-

-

-

-

Покровка

-

-

2

2

Миропілля

3

-

 

1

Запсілля

1

-

1

-

Грабовське

1

-

2

3

М.Бобрик

-

-

-

4

Славгород

1

-

-

-

В-Рибиця

1

-

1

1

Осоївка

2

-

3

-

Г либне

-

-

1

-

Чернеччина

4

-

2

4

В.Бобрик

-

-

-

-

Лісне

2

-

-

-

Михайлівка

1

-

2

1

Соревнование

-

-

1

-

Мозгове

-

-

1

-

Земляне

-

1

1

-

Михайлівське

-

1

-

-

Миропільське

-

-

-

1

Тур’я

-

-

-

1

Порозок

-

-

-

1

Новоолександрівка

-

-

-

1

Як бачимо, найбільшу кількість правопорушень вказаної категорії зафіксовано  по таких населених пунктах району, як Краснопілля, Мезенівка, Самотоївка, Миропілля, Осоївка, Чернеччина, Грабовське, М.Бобрик, що свідчить про необхідність проведення посилення профілактичної та роз’яснювальної роботи серед населення зазначених населених пунктів.

 

4. Розподіл осіб, притягнутих до відповідальності за ст.ст.173, 173-2 КУпАП, за демографічними показниками (віком, статтю)

 

Досить велике значення має вивчення демографічних показників осіб, які вчинили правопорушення, передбачені вказаними статтями. Певною мірою це дає можливість  судити про найбільш проблемні категорії населення, тобто про ті прошарки, з якими необхідно вести профілактичну та роз’яснювальну роботу, вживати заходів для підвищення правової свідомості з метою запобігання вчиненню правопорушень.

Розглянемо демографічні показники осіб, які вчиняли правопорушення за ст. 173 та ст.173-2 КУпАП,

 

Розподіл осіб, які вчиняли правопорушення, за статтю

Розподіл осіб, які вчиняли правопорушення, за віком

чоловіки

жінки

неповнолітні

18-30

31-40

41-50

51 і старші

 

2015

ст.173 КУпАП

17

7

0

5

6

9

4

2016

ст.173 КУпАП

8

0

0

1

3

3

1

2015

ст. 173-2 КУпАП

28

1

0

7

10

8

4

 

2016

ст. 173-2 КУпАП

29

5

0

9

10

10

5

 

Як можна легко помітити з наведених даних, більшість правопорушень вчинялося переважно особами чоловічої статі.

Найбільш проблемною віковою категорією з точки зору схильності до адміністративних правопорушень, передбачених статями 173 та 173-2 КУпАП, як у 1 півріччі 2015 року, так і в 1 півріччі 2016 року, є переважно люди у віці 31-40 років, а також люди старшого (до 50 років) віку. Очевидно, що дана ситуація потребує посилення профілактичних заходів, що були б зорієнтовані саме на осіб середнього віку.

Показовими є й дані про розподіл правопорушників за родом занять (роботи, навчання, тощо):

 

 

Статті КУпАП

Розподіл осіб, які вчиняли правопорушення, за родом занять

 

ВАТ,

ТОВ,

КСП

ПП

ФГ

Підприє

мства,

установ

и

організації

Службовці

Учні,

студенти

Пенсіонери

Інваліди

Не

працює

 

 

Ст. 173 2015 р.

2

2

1

1

-

-

1

1

16

Ст. 173  2016 р

-

-

-

-

-

-

1

-

7

Ст.173-2 2015р.

2

1

-

2

-

-

-

-

24

 

Ст. 173-2 2016 р

5

-

-

2

2

-

1

-

24

Як бачимо, правопорушення, що відносяться до даних категорій, скоюються переважно особами, що не працюють та не навчаються, а значно рідше, хоч і також порівняно часто - представниками робітничих спеціальностей, які працюють на підприємствах, в установах та організаціях різних форм власності. Вказані висновки є закономірними, оскільки у багатьох випадках саме соціальна невлаштованість особи негативно впливає як на її психологічний стан, так і на зневажливе ставлення, нехтування загальноприйнятими в суспільстві нормами, в т.ч. такими, що захищені шляхом встановлення адмінвідповідальності.

Такий вид правопорушення, як насильство в сім'ї, найчастіше скоюється відносно дружин, дітей чи батьків, причому більшість серед останніх являється особами похилого віку.

Вжиття певних профілактичних та попереджувальних заходів до непрацюючих  громадян становить собою доволі складну проблему, яка потребує комплексного вирішення і уваги з боку органів державної влади та місцевого самоврядування. Крім того, виразно вбачається потреба у проведенні відповідної виховної роботи в рамках колективів підприємств та організацій.

 

5.      Якість розгляду справ про адмінправопорушення за ст. ст. 173, 173-2 КАП

України судом

 

В ході аналізу встановлено, що матеріали стосовно вказаних категорій правопорушень розглядаються з дотриманням вимог, встановлених чинним законодавством. Розгляд адміністративного матеріалу за вказаною категорією правопорушень розглядається за участю самого правопорушника, досліджуються письмові пояснення свідків, з'ясовуються обставини, що підлягають оцінці при розгляді справи.

З аналізу змісту складених суддями постанов про накладення адміністративного стягнення вбачається, що в постановах зазначаються дата та місце її винесення, прізвище судді, анкетні дані правопорушника, при повторності вказується дата та норма статті і частини статті, за якою особа раніше притягувалась до адміністративної відповідальності, норма статті і частини статті, за якою останній притягується до відповідальності на даний час. Описова частина винесених постанов містить в собі дату, час, місце вчинення особою адміністративного правопорушення, чіткий та змістовний виклад обставин вчинення правопорушення, стан, у якому воно вчинялось. Окрім цього суддями також зазначається пояснення правопорушника, які надані були при розгляді матеріалів про адміністративне правопорушення, ставлення до вчиненого, докази, якими підтверджується вина правопорушника, його пояснення. Тобто постанови повністю відповідають вимогам ст. 283 КУпАП.

Постанови суддів протягом аналізованого періоду І півріччя 2015 року - І півріччя 2016 року винесені з дотриманням загальних правил накладання стягнення за адміністративне правопорушення,  а тому вони не оскаржувались.

Проведеним узагальненням було встановлено, що справи розглядались суддями у встановлені законом строки.

При винесенні постанов суддями та накладенні адміністративного стягнення за адміністративні правопорушення за ст. 173 і ст. 173-2 КУпАП застосовувались покарання, передбачені санкціями вказаних статей.

 

Висновки і пропозиції

 

Практика застосування Краснопільським районним судом адміністративної відповідальності за статтями 173, 173-2 КУпАП, протягом першого півріччя 2015-2016 років повністю відповідає чинному законодавству і враховує конкретні обставини справ про адмінправопорушення. Постанови повністю відповідають вимогам ст. 283 КУпАП, винесені з дотриманням загальних правил накладення стягнення за адміністративне правопорушення, а тому вони не змінювалися і не скасовувалися апеляційною інстанцією. При накладенні адміністративних стягнень за вчинення адміністративних правопорушень за ст. 173 та ст. 173-2 КУпАП обґрунтовано застосовувались передбаченні санкціями вказаних статей види стягнень.

Постанови по цій категорії справ були зверненні до виконання у встановлені законом строки.

Виявлені недоліки у складанні дільничними Краснопільського відділення поліції Охтирського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Сумській області протоколів про притягнення осіб до адміністративної відповідальності за ст. 173 та ст. 173-2 КУпАП.

Узагальненням встановлено, що наявні випадки притягнення осіб до адміністративної відповідальності за ст. 173-2 КУпАП з неодноразовою повторністю, що свідчить про певні недоліки у організації належної профілактичної роботи уповноважених осіб Краснопільського відділення поліції Охтирського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Сумській області. Однак результати узагальнення свідчать в тому числі і про те, що найбільше правопорушень за ст. 173 та ст. 173-2 КУпАП вчиняють працездатні особи, які не працюють та зловживають алкогольними напоями. Як правило, профілактична робота із такою категорією громадян ускладнена і не досить ефективна, тому вірогідність досягнення істотного скорочення кількості таких правопорушень протягом найближчого часу виглядає незначною.

 

Пропозиції:

Направити копію узагальнення на адресу Краснопільської та Угроїдської селищних, Осоївської, Чернеччанської, Грабовської, М.Бобрицької  Миропільської, Мезенівської, Самотоївської сільських рад,Краснопільської районної державної адміністрації для обговорення на сесіях та вирішення питання про застосування профілактичних та виховних заходів з метою попередження правопорушень жителями даних населених пунктів та до Краснопільського відділення поліції Охтирського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Сумській області  для проведення профілактичної роботи з дільничними, стосовно питання складання протоколів за ст.ст. 173, 173-2 КУпАП відповідно до законодавства.

 

 

Помічник судді

Краснопільського районного суду Сумської області                        Беседіна І.О.

 

Секретар суду                                                                                            Мішеніна Л.І.