flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

До уваги виборців

20 жовтня 2020, 16:44

        З 5 вересня 2020 року відповідно до Постанови Верховної Ради України від 15 липня 2020 року № 795-IХ «Про призначення чергових місцевих виборів 25 жовтня 2020 року» в Україні розпочинається виборчий процес. І якщо громадянин впевнений, що його виборчі права порушені або він не згодний з перебігом виборчого процесу, то він може звернутися до суду.

         У зв’язку з цим інформуємо про порядок звернення до Краснопільського районного суду Сумської області за захистом своїх порушених прав, пов’язаних із проведенням місцевих виборів 25 жовтня 2020 року.

        Відповідно до ст. 22 Кодексу адміністративного судочинства України (далі – КАС) адміністративні справи як суди першої інстанції (крім випадків, визначених частинами другою - четвертою цієї статті) вирішують місцеві адміністративні суди (місцеві загальні суди як адміністративні суди та окружні адміністративні суди).

       З якими питаннями ви можете звернутися до Краснопільського районного суду Сумської області?

       Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 20, ст. ст. 273-374 КАС Краснопільському районному суду Сумскьої області як адміністративному суду, в межах територіальної юрисдикції, підсудні адміністративні справи, пов’язані з виборчим процесом, щодо:

  • оскарження рішень, дій чи бездіяльності дільничних виборчих комісій, членів цих комісій (ст. 273 КАС);
  • уточнення списку виборців (ст. 274 КАС);
  • оскарження дій чи бездіяльності засобів масової інформації, інформаційних агентств, підприємств, установ, організацій, їх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації та інформаційних агентств, що порушують законодавство про вибори (ст. 275 КАС);
  • оскарження дій чи бездіяльності кандидата у депутати сільської, селищної ради, кандидатів на посаду сільського, селищного голови, їх довірених осіб (ст. 276 КАС).

         Всі інші спори щодо правовідносин, пов’язаних з виборчим процесом, окрім визначених у частинах другій та четвертій статті 22 КАС України, підсудні Сумському окружному адміністративному суду.

         Виборчі права громадян належать до найважливіших прав і свобод людини, що гарантуються державою. Кожен громадянин України має право взяти участь у виборах, а підставою для реалізації виборцем права голосу на виборах є його включення до списку виборців на виборчій дільниці.

        Відповідно до положень частини 1 статті 31 Закону України «Про місцеві вибори», дільнична виборча комісія звичайної виборчої дільниці наступного дня після дня отримання попереднього списку виборців надає його для загального ознайомлення у приміщенні дільничної виборчої комісії

       Відповідно до положень частини 2 статті 31 Закону України «Про місцеві вибори» Дільнична виборча комісія звичайної виборчої дільниці надсилає або доставляє в інший спосіб кожному виборцю іменне запрошення, отримане від органу ведення Державного реєстру виборців, яким повідомляє про включення його до попереднього списку виборців відповідної виборчої дільниці, назви всіх місцевих виборів, у яких йому пропонується голосувати, адресу дільничної виборчої комісії, її номер телефону і розпорядок роботи, а також про час і місце голосування. Виборцям, стосовно яких у списку виборців є відмітка про постійну нездатність пересуватися самостійно, одночасно повідомляється, що їм буде надана можливість проголосувати за місцем перебування. Такі іменні запрошення надсилаються (доставляються) виборцям не пізніше як за 10 днів до дня голосування.

        Форма іменного запрошення затверджується Центральною виборчою комісією.

      Кожний виборець може звернутися до дільничної виборчої комісії або безпосередньо до органу ведення Державного реєстру виборців із заявою про уточнення попереднього списку виборців, у тому числі про включення або виключення зі списку себе особисто або інших осіб, а також щодо наявності або відсутності відмітки про постійну нездатність виборця самостійно пересуватися.

  1. Кожний виборець має право звернутися до суду з адміністративним позовом із цих питань у порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України. Виборець особисто подає заяву до дільничної виборчої комісії або безпосередньо до органу ведення Державного реєстру виборців щодо обставин, передбачених частиною третьою цієї статті. У разі якщо виборець за станом здоров’я не може особисто подати заяву, відповідна виборча комісія за зверненням такого виборця зобов’язана забезпечити прийняття заяви у такого виборця в інший спосіб. До заяви додаються документи (копії документів), які підтверджують зазначені в ній відомості.
  2. Заява, зазначена у частині третій цієї статті, може бути подана не пізніше як за п’ять днів до дня голосування і розглядається виборчою комісією протягом одного дня. Заява, подана після зазначеного строку, залишається без розгляду.
  3. За результатом розгляду заяви виборча комісія приймає рішення про передачу такої заяви до органу ведення Державного реєстру виборців. Рішення виборчої комісії невідкладно разом із заявою виборця та доданими до неї документами (копіями документів) направляється до відповідного органу ведення Державного реєстру виборців і не пізніше наступного дня після дня його прийняття видається особі, яка подала заяву, а також надсилається особі, якої дане рішення стосується (якщо така особа не є особою, яка подала заяву).
  4. Орган ведення Державного реєстру виборців забезпечує розгляд заяв виборців у порядку, встановленому Законом України"Про Державний реєстр виборців".
  5. Позовна заява про уточнення попереднього списку виборців може бути подана до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України. Суд при розгляді даного адміністративного позову звертається до відповідного органу ведення Державного реєстру виборців із запитом щодо уточнення відомостей про виборця. Рішення суду про внесення змін до списку виборців не пізніш як за п’ять днів до дня голосування подається виборцем до відповідного органу ведення Державного реєстру виборців або до відповідної дільничної виборчої комісії для негайного направлення до такого органу, а пізніше цього строку - до дільничної виборчої комісії.
  6. Відповідний орган ведення Державного реєстру виборців вносить відповідні зміни до персональних даних у Державному реєстрі виборців у порядку, визначеному Законом України"Про Державний реєстр виборців".

        Чи включені Ви до списку виборців, Ви також можете перевірити на офіційному сайті Державного реєстру виборців за посиланням:   https://www.drv.gov.ua/ords/portal/!cm_core.cm_index?start

         Відповідно до статті 274 КАС України право звернутися з адміністративним позовом про уточнення списку виборців, у тому числі про включення або виключення зі списку себе особисто або інших осіб, має кожен, хто має право голосу на відповідних виборах або референдумі, такий позов розглядає місцевий загальний суд як адміністративний суд за місцезнаходженням відповідної комісії, і позовну заяву може бути подано не пізніш як за два дні до дня голосування.

        Варто зазначити, що позовна заява про уточнення списку виборців подається до адміністративного суду без сплати судового збору. А рішення адміністративного суду щодо внесення змін у списки виборців виконуються негайно. Оскарження рішення адміністративного суду щодо внесення змін у списки виборців не перешкоджає його виконанню.

        Згідно зі статями 273, 275 КАС України право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, членів цих комісій або рішення, дії чи бездіяльності органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, засобів масової інформації, інформаційних агентств, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації та інформаційних агентств, які порушують законодавство про вибори та референдум мають суб'єкти виборчого процесу, якщо таке рішення, дія чи бездіяльність порушує виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі.

       Позовну заяву може бути подано до суду у строк, встановлений частинами 6-8 статті 273 КАС України, а саме:

- позовні заяви може бути подано до суду у п'ятиденний строк із дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності;

- позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, членів цих комісій, що мали місце до дня голосування, можуть бути подані до суду у п’ятиденний строк, але не пізніше двадцять другої години дня, що передує дню голосування;

- позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності дільничної виборчої комісії, членів цих комісій, що мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів та встановлення результатів голосування на дільниці, можуть бути подані до суду у дводенний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.

     Такі адміністративні справи суд вирішує у 2-денний строк після надходження позовної заяви. Якщо адміністративна справа надійшла до суду до дня голосування, то судді розглядають її протягом 2 днів, але не пізніше ніж за 2 години до початку голосування. Справи за позовними заявами, що надійшли у день голосування, вирішуються судом до закінчення голосування, а справи, що надійшли у день голосування, але після закінчення голосування, судді розглядають протягом 2-х днів після надходження позовної заяви.

      З метою забезпечення права громадян на звернення до суду за захистом виборчих прав, у період проходження виборчого процесу чергових виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року в Краснопільському районному суді Сумської області встановлено графік чергування:

- у телефонному режимі до 23.10.2020 року;

- на робочому місці цілодобово з 17 год. 00 хв. 22.10.2020 року до 24 год.00 хв. 25.10.2020 року.