Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Застосування судом
адміністративних стягнень за правопорушення,
передбачені статтями 124 та 130 КУпАП
(станом на 10.11.2014 року)
Відповідно до ст.23 КУпАП, адміністративне стягнення є мірою відповідальності і застосовується з метою виховання особи, яка вчинила адміністративне правопорушення, в дусі додержання законів України, поваги до правил співжиття, а також запобігання вчиненню нових правопорушень як самим правопорушником, так і іншими особами.
Відтак дослідження даних щодо накладення судом адміністративних стягнень на правопорушників протягом десяти місяців 2014 року дозволяє зробити деякі висновки щодо значення того чи іншого виду стягнень на цьому етапі боротьби з тими чи іншими правопорушеннями, практики його застосування та можливих змін у співвідношенні застосування різних стягнень судом при розгляді справ про адміністративні правопорушення.
Одним із правопорушень, що мають вірогідність потенційно найбільш несприятливих наслідків, є порушення, передбачене ст.124 КУпАП, тобто порушення правил дорожнього руху, що спричинило пошкодження транспортних засобів, вантажу, автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, дорожніх споруд чи іншого майна. Таке порушення може тягти за собою накладення штрафу від двадцяти до двадцяти п'яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 340 до 425 гривень) або позбавлення права керування транспортними засобами на строк від шести місяців до одного року.
Проте найбільш проблемною категорією залишаються справи про адміністративні правопорушення, передбачені ст.130 КУпАП, тобто випадки керування транспортними засобами або суднами, які перебувають у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції. Не можна не погодитися, що особа, котра керує транспортним засобом у стані сп’яніння (алкогольного, наркотичного тощо) чи під впливом певних різновидів лікарських препаратів, потенційно становить надзвичайно високу загрозу як для себе самої, так і для інших учасників дорожнього руху – водіїв та пішоходів.
І невипадково найсуворіші санкції передбачені чинним законодавством саме для нетверезих водіїв:
- за керування транспортними засобами особами в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, а також передача керування транспортним засобом особі, яка перебуває в стані такого сп'яніння чи під впливом таких лікарських препаратів, а так само за відмову особи, яка керує транспортним засобом, від проходження відповідно до встановленого порядку огляду на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або щодо вживання лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, вперше протягом року, - накладення штрафу від двохсот до трьохсот п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 3400 до 5950 гривень) або позбавлення права керування транспортними засобами на строк від одного до двох років, або адміністративний арешт на строк від семи до десяти діб;
- за повторне протягом року порушення - позбавлення права керування транспортними засобами на строк від двох до трьох років з оплатним вилученням транспортного засобу чи без такого або адміністративний арешт на строк від десяти до п’ятнадцяти діб з оплатним вилученням транспортного засобу чи без такого;
- за вчинення порушення втретє і подальші порушення - позбавлення права керування транспортними засобами на строк до десяти років з оплатним вилученням транспортного засобу;
- за вживання водієм транспортного засобу після дорожньо-транспортної пригоди за його участю алкоголю, наркотиків, а також лікарських препаратів, виготовлених на їх основі (крім тих, що входять до офіційно затвердженого складу аптечки або призначені медичним працівником), або після того, як транспортний засіб був зупинений на вимогу працівника міліції, до проведення уповноваженою особою медичного огляду з метою встановлення стану алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або щодо вживання лікарських препаратів, що знижують його увагу та швидкість реакції, чи до прийняття рішення про звільнення від проведення такого огляду, - позбавлення права керування транспортними засобами на строк від двох до трьох років або адміністративний арешт на строк від десяти до п'ятнадцяти діб.
Таким чином, законом передбачено дуже жорсткі заходи впливу до осіб, що керують транспортними засобами в стані сп’яніння.
Станом на 10.11.2014 року суддями Краснопільського районного суду розглянуто 84 справи про адміністративні правопорушення, передбачені статтею 130 КУпАП, та 10 справ про адміністративні правопорушення, передбачені ст. 124 КУпАП.
Зокрема до правопорушників застосовувалися такі міри адміністративного стягнення:
- за статтею 130 судом:
· накладено штраф на 21 особу,
· адміністративний арешт застосовано відносно 30 осіб (в тому числі 20 особам – по 7 діб адміністративного арешту, 2 особам – по 8 діб, 5 особам – по 10 діб, 3 особам – по 15 діб),
· позбавлення права керування транспортними засобами відносно 29 осіб (в тому числі 26 особам по 1 року позбавлення спеціального права, 1 особі – 2 роки та 2 особам – по 3 роки);
· громадські роботи застосовано відносно однієї особи;
· три справи повернуто для доопрацювання;
Загалом можна зробити висновок, що при розгляді справ про вчинення правопорушень, передбачених ст.130 КУпАП, судом найчастіше застосовувався адміністративний арешт (у 34,88% справ) та позбавлення права керування транспортними засобами (у 33,72% справ). Також часто застосовувався адміністративний штраф (у 24,42% справ), тоді як інші види стягнень, приміром, громадські роботи, - майже не застосовувалися. Причинами цього є висока суспільна шкідливість даного виду правопорушень, що потребує найбільш суворих та ефективних заходів стягнення, які б справили на порушників найбільший вплив.
- за статтею 124 судом:
· накладено штраф відносно 9 осіб;
· одна справа повернута для доопрацювання.
За всіма справами про вчинення правопорушень, передбачених ст.124 КУпАП, судом було застосовано до правопорушників адміністративні штрафи. Причиною цього стало те, що вчинення таких адмінправопорушень є діянням, котре потенційно несе загрозу спричинення значної шкоди оточуючим, а строк позбавлення права керування транспортними засобами, передбачений санкцією статті, - порівняно незначний.