flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Практика розгляду справ про адміністративні правопорушення за ст. 185-10 та 204-1 КУпАП Краснопільським районним судом Сумської області за 2013-2014 роки

27 лютого 2015, 15:27

Краснопільський район Сумської області належить до прикордонних районів: тривалість Державного кордону України, що відмежовує територію району від Курської та Білгородської областей, становить 110 км (з 540 км загальної довжини Державного кордону, що припадає на Сумську область). Природно, що це накладає певний відбиток на життя району в цілому і не в останню чергу – на профіль адміністративних правопорушень Краснопільщини.

Одним із найбільш істотних правопорушень цієї категорії, що вчинялися протягом минулого року в Краснопільському районі, є незаконне перетинання або спроба незаконного перетинання державного кордону України, відповідальність за які передбачена статтею 204-1 КУпАП. Згідно чинного законодавства України за перетинання або спроба перетинання державного кордону України будь-яким способом поза пунктами пропуску через державний кордон України або в пунктах пропуску через державний кордон України без відповідних документів або за документами, що містять недостовірні відомості про особу, чи без дозволу відповідних органів влади передбачено можливість накладення адміністративного стягнення у виді штрафу від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або адміністративного арешту на строк до п'ятнадцяти діб. У разі, якщо такі дії вчинено групою осіб або особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за одне з порушень, передбачених частиною першою цієї статті, - у виді штрафу від двохсот до п'ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Проте не завжди затримання порушників відбувається без опору. Тому статтею 185-10 КУпАП передбачено, що злісна непокора законному розпорядженню чи вимозі військовослужбовця або працівника Державної прикордонної служби України під час виконання ним службових обов'язків, пов'язаних з охороною державного кордону чи суверенних прав України в її виключній (морській) економічній зоні, або члена громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону, який бере участь в охороні державного кордону України, тягне за собою накладення штрафу від п'яти до десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправні роботи на строк від одного до двох місяців з відрахуванням двадцяти відсотків заробітку, або адміністративний арешт на строк до п'ятнадцяти діб. Ті самі дії, вчинені групою осіб або особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за правопорушення, передбачене частиною першою цієї статті, тягнуть за собою накладення штрафу від десяти до двадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або адміністративний арешт на строк від десяти до п'ятнадцяти діб.

Краснопільським  районним судом Сумської області з урахуванням динаміки показників розгляду судом справ про адміністративні правопорушення вказаної категорії за період 2014 року у порівнянні з 2013 роком на підставі даних статистичної звітності форми №3 «Звіт про розгляд судами справ про адміністративні правопорушення та щодо осіб, які притягнуті до адміністративної відповідальності».

 

Випадки незаконного перетинання чи спроби незаконного перетинання державного кордону України у 2014 році становили 7,16% від загальної кількості справ про адміністративні правопорушення, що надійшли до суду, тоді як у 2013 році - 8%.

Судом розглянуто у 2014 році за ст.185-10 КУпАП – 2 справи, з накладенням адміністративних стягнень у вигляді штрафу на 2 осіб на загальну суму 425 грн., з яких сплачено добровільно 170 грн, тоді як у 2013 році судом було розглянуто 2 справи, з яких по 1 справі закрито провадження за відсутністю події чи складу адміністративного правопорушення та 1 справа з накладенням адміністративного стягнення у вигляді штрафу на суму 85 грн., яка добровільно сплачена.

Розподіл осіб, притягнутих до адміністративної відповідальності у 2014 році за статтею 204-1 КУпАП, за мірами накладених адміністративних стягнень виглядає таким чином:

 

Кількість осіб, притягнутих до адміністративної відповідальності

всього

штраф

на суму

з них сплачено добровільно

адміністративний арешт

закрито провадження

2014 р.

39

24

73100

23800

4

11

2013 р.

36

21

61200

28900

7

7

Темпи приросту (+) чи зниження (-), в кількості осіб

+3

+3

 

 

-3

+4

Таким чином, як бачимо, протягом 2014 року судом дещо ширше застосовувалися штрафи, а менше – адміністративний арешт. Однак сума штрафів, сплачених добровільно, при цьому зменшилася порівняно з періодом 2013 року.

Протягом 2014 року за ст.204-1 КУпАП заходів впливу, передбачених ст.24-1 КпАП України, не застосовувалось, тоді як у  2013 році по 1 справі було застосовано захід впливу у вигляді попередження.

 

Найбільш істотним демографічним показником за даною категорією справ є громадянство – адже порушення Державного кордону між Україною та Російською Федерацією допускаються не тільки несвідомими громадянами нашої держави, але й інших держав, насамперед, громадяни РФ.

Так, у 2013 році за ст.204-1 КУпАП було притягнуто 20 громадян України (з них 5 мешканців с.Грабовське, 3 – м.Суми, 2- с.Миропілля, 3- Харківська область, 1- с.Порозок, 1- с.Рясне, 1- м.Конотоп, 1- смт.Краснопілля, 2- с.Кіндратівка,  1– с.Чернухіно) та 16 громадян іншої держави, а саме: 13 громадян РФ (в тому числі 4 – з с.Старосілля, 2- с. Пролетарське, 1- м.Вороніж, 3 - с.Теребрено, 1- с.Надвожевка, 1- м.Суджа, 1- Краснодарський край), 2 – громадяни Азербайджану (по одному з м. Імішні та м. Сабірабо) та 1 громадянин Таджикістану (Вахнівський район).

У 2014 році переважну більшість становили громадяни України - 29 осіб (з них 7- с.Грабовське, 6- смт. Краснопілля, 4- с.Миропілля, 1- Донецька область, 2- м.Суми, 1 – Харківська область, 1- м.Полтава, 3- с.Рясне, 2- с. Тур’я, 1- с. Покровка, 1- м.Бердянськ) та 10 громадян іншої держави, а саме: 9 громадян РФ (у тому числі, 4 – з с. Старосілля, 1- с. Демидівка, 2 - м. Курськ, 1 - с. Прилісся, 1- с. Нижній Чир) та 1- громадянин Болгарії з м.Софія.

У 2013 році за ст.185-10 КУпАП було притягнуто 1 громадянин України  який мешкає с. Грабовське та 1 громадянин іншої держави, а саме м. Мінськ (Бєлорусія), тоді як у 2014 році 2 громадянина України, мешканці м.Суми та смт. Краснопілля відповідно.

 

Розглянемо й інші демографічні показники осіб, які вчиняли правопорушення даної категорії:

-         за ст.185-10 КУпАП:

 

Розподіл осіб, які вчиняли правопорушення, за статтю

Розподіл осіб, які вчиняли правопорушення, за віком

чоловіки

жінки

17-30

31-40

41-50

51 і старші

2013 рік

1

1

-

-

1

1

2014 рік

2

-

1

-

1

-

 

-         за ст.204-1 КУпАП:

 

Розподіл осіб, які вчиняли правопорушення, за статтю

Розподіл осіб, які вчиняли правопорушення, за віком

чоловіки

жінки

17-30

31-40

41-50

51 і старші

2013 рік

32

4

12

12

6

6

2014 рік

36

3

22

9

4

4

 

Легко помітити, що основну частину правопорушників становили чоловіки, як правило, порівняно молодого віку: так, частка осіб, котрі вчинили дані правопорушення у 2014 році у віці 17-30 років та у віці 31-40 років, становила відповідно 56,41% та 23,08%.

Протягом 2013 року за ст.204-1 КУпАП найбільше вчинено правопорушень було непрацюючими особами (24 особи або 66,67% від загальної кількості), робітниками – 9 осіб, 1 пенсіонер, 1 – інвалід та 1 учень школи, а за ст.185-10 КУпАП – 2 робітниками, тоді як у 2014 році за ст.204-1 КУпАП правопорушення вчинялися переважно непрацюючими особами (32 особи або 82,05% від загальної кількості, що на 8 осіб більше за показник 2013 року), працюючими - 6 осіб, що на 3 особи менше за показник 2013 року, та 1 пенсіонером,  а за ст.185-10 КУпАП -1 студент та 1 непрацюючий.

Серед причин порушень Державного кордону – чимало найбанальніших: адже багато хто з мешканців району має родичів у сусідніх селах на тому боці, а тому вважає за простіше і доцільніше прямувати навпростець замість того, щоб рушити до установлених пунктів пропуску. Проте трапляються і менш малозначущі випадки, на зразок перегону худоби через кордон або переміщенні інших речей і товарів поза митним декларуванням та без відома державних органів. Звичайно, коли придивитися до того, хто саме вчиняв подібні правопорушення, стає зрозумілим, що за подібну незаконну роботу люди беруться не від доброго дива і не з великих гараздів: як правило, перегін здійснювали особи, котрі не мали постійного місця роботи та інших джерел прибутку.

 Проте з урахуванням сьогоднішньої обстановки тенденція до значної кількості (і з подальшим зростанням) порушень Державного кордону України не може не викликати занепокоєння, адже таким способом через кордон можуть бути переміщені не тільки дріб’язкове начиння або худоба.

Тому вважаємо за доцільне звернути увагу насамперед населення району на необхідність утриматися від незаконного перетинання кордону та виявляти пильність до можливих порушників.