Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
В рамках проекту «Дослідження якості роботи судів Сумської області з використанням карток громадського звітування» з травня по вересень 2015 року в приміщенні Краснопільському районному суді Сумської області проводилося опитування, шляхом індивідуального інтерв’ю з відвідувачами суду та учасниками процесу. Даний проект реалізувала Сумська обласна організація Ліги соціальних працівників України «Професійна ліга соціальних працівників Сумщини» за підтримки Проекту USAID «Справедливе правосуддя».
Після проведеного опитування Сумською обласною організацію Ліги соціальних працівників України було опрацьовано та узагальнено їх результати і 15 січня 2016 року в конферц-залі Господарського суду Сумської області презентовано результати проекту «Дослідження якості роботи судів Сумської області з використанням карток громадянського звітування».
Результати опитування по Краснопільському районному суді виглядають наступним чином:
Більшість опитаних — жінки (55,7%). Найбільш численною групою опитаних є респонденти з середньою освітою (75,7%), тоді як кількість опитаних з вищою освітою — 12,9%, з яких 88,8% мають вищу юридичну освіту.
Більша частина респондентів представляють в суді особисто себе, ще 10,0% — інтереси інших осіб. Для більшості опитаних це — перший судовий процес (74,3%), 2-5 разів були учасниками 14,3% респондентів, ще 11,4% брали участь у судовому процесі 6 разів і більше. Переважна частка відвідувачів (94,3%) — учасники цивільного процесу, ще 4,3% — учасники кримінального процесу, тоді як учасниками розгляду справ про адміністративні правопорушення були 1,4% . респондентів. У більшої половини респондентів справа знаходиться на стадії розгляду, у 1,4% респондентів розгляд справи завершено, і для 31,4% розгляд справи ще не розпочато.
Лише 14,5% опитаних є цілком обізнаними з роботою суду, ще 20,3% — загалом обізнані, а 52,2% майже нічого не знають про роботу суд) та суддів, тоді як зовсім необізнаними виявились 13,0%.
Переважна більшість респондентів (98,3%) в цілому оцінили якість роботи Краснопільського районного суду на «добре» або «відмінно», і лише 1.7% поставили середню оцінку. За 5-бальною шкалою середня оцінка якості роботи суду становить 4.38 бали.
Середні оцінки роботи суду за вимірами (складовими) якості представлено в табл.1.10.
Таблиця 1.10. - Оцінки якості роботи Краснопільського районного суду за основними вимірами
Виміри якості |
Краснопільський районний суд |
Найвищі оцінки по Сумській області |
Доступність суду |
4,04 |
4,40 |
Зручність та комфортність |
4,85 |
4,87 |
Повнота та ясність інформації |
4,42 |
4,75 |
Сприйняття роботи працівників апарату |
4,39 |
4,65 |
Дотримання термінів судового розгляду |
4,39 |
4,49 |
Сприйняття роботи суддів |
4,42 |
4,62 |
Таким чином, в Краснопільському районному суді найкраще забезпечуються показники зручності та комфортності: зручними є місця для очікування, забезпечено доступ до побутових приміщень, загалом, суд має достатню освітленість, та всі приміщення чисті і прибрані, а, у разі необхідності, 18,2% респондентів можуть собі дозволити послуги адвоката.
Найгірше в суді забезпечується доступність суду, що пов’язано з низьким балом у питанні щодо можливості дозволити витрати на адвоката (78,7% негативних відповідей), ускладненої можливості отримання консультації телефоном (78,5% респондентів оцінили як «добре»).
Комплексне вивчення отриманої градації якісних показників, оцінку яким надали відвідувачі Краснопільського районного суду, дозволяє сформувати наступні зауваження та пропозиції: звернути увагу на дотримання термінів судового розгляду, сприйняття роботи працівників апарату. Додаткову увагу приділити доступності суду, зокрема, в контексті забезпечення телефонних консультацій.
Критичний аналіз результатів опитування та їх обговорення з суддями та працівниками апарату суду дозволив розробити такі рекомендації, котрі можуть бути реалізовані найближчим часом:
- Підвищити інформування відвідувачів суду щодо існуючих центрів надання правової допомоги (наприклад, державних центрів надання безоплатної правової допомоги, громадських організацій, що надають безоплатну правову допомогу тощо) з метою встановлення більш злагодженої консультативної та інформаційної роботи з незахищеними верствами населення (людьми похилого віку, малозабезпеченими).
- Запровадити розділ «Як дістатись до суду» з інтерактивною мапою на веб-сайті суду.
- Зробити більш доступними організаційні консультації телефоном для потенційних відвідувачів суду.
- Провести аудит процесу видачі судових рішень з метою виявлення найбільш проблемних моментів, котрі спричинюють порушення термінів видачі таких документів відвідувачам.
- Налагодити інформування учасників судового засідання про те, що засідання не відбудеться, через телефонний зв'язок та інтернет-ресурси, включаючи інші альтернативні комунікації, за наявності такої можливості.