Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
УЗАГАЛЬНЕННЯ
судової практики розгляду адміністративних справ
Краснопільським районним судом Сумської області
у 2010 році
План узагальнення.
1. Вступна частина.
2. Порівняльні статистичні дані про розгляд адміністративних справ у 2009 та 2010 р.р.
3. Порівняльна характеристика практики розгляду адміністративних справ за 2009 та 2010 р.р. за категоріями. Тенденції зміни кількості окремих категорій справ.
4. Якість розгляду адміністративних справ у 2009 та 2010 р.р. Причини скасування, зміни рішень по адміністративних справах, оскаржуваних у 2010 р.
5. Оперативність розгляду адміністративних справ.
1.Вступна частина.
Адміністративне судочинство – відносно новий вид судочинства, який було запроваджено із введенням у дію Кодексу адміністративного судочинства України 01.09.2005 року.
Відповідно до ст.2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
До адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.
2. Порівняльні статистичні дані про розгляд адміністративних справ у 2009 та 2010 р.р.
Досліджуючи показники судової практики розгляду адміністративних справ, отримаємо наступні дані:
|
2009 рік |
2010 рік |
Розглянуто адміністративних позовів, що надійшли до суду |
2414 |
1643 |
Розглянуто адміністративних справ |
2348 |
1650 |
Таким чином, у 2010 році мало місце значне зменшення (в цілому на 29,73%) кількості розглянутих судом адміністративних справ, з чого можна зробити висновок про зменшення кількості спірних правовідносин у сфері здійснення владних повноважень порівняно з 2009 роком.
3. Порівняльна характеристика практики розгляду адміністративних справ за 2009 та 2010 р.р. за категоріями. Тенденції зміни кількості окремих категорій справ.
У 2010 році до суду надійшло 1645 адміністративних позовних заяв, з них 1643 позови були розглянуті і в указаних справах відкриті провадження. Щодо 2 позовних заяви у звітному періоді питання про їх прийняття вирішено не було. З розглянутих позовних заяв 7 було повернуто позивачам у зв’язку з неусуненням позивачем недоліків позовної заяви, яку залишено без руху, а за 1 позовом було відмовлено у відкритті провадження.
Для порівняння у 2009 році до суду надійшло 2413 адміністративних позовів, а також 1 позов залишився у залишку з періоду 2008 року; всі 2414 позовів було розглянуто. З розглянутих позовних заяв 4 було повернуто позивачам, в т.ч. 2 – у зв’язку з неусуненням позивачем недоліків позовної заяви, яку залишено без руху, а за 1 позовом було відмовлено у відкритті провадження.
Як ми бачимо, якість адміністративних позовів, з якими зверталися до суду, погіршилася у 2010 році (відсоток повернутих адміністративних позовів без розгляду становив 0,43%, тоді як у 2009 році повернуто було 0,17% позовів).
Вивчення роботи суду по розгляду адміністративних справ дозволяє також отримати певні відомості про розвиток адміністративних правовідносин в суспільстві, певні проблемні тенденції в процесі здійснення владних повноважень або ж їх з гладження. Для цього доцільно виконати розподіл розглянутих судом адміністративних справ за категоріями на підставі предмету спору, представивши вказані дані у вигляді наступної таблиці:
Категорія адміністративних справ |
2009 рік |
2010 рік |
|
Спори фізичних чи юридичних осіб із суб’єктом владних повноважень щодо оскарження його дій або бездіяльності, рішень (правових актів індивідуальної дії), (крім пов’язаних із виборчим процесом або процесом референдуму) (усього) |
2348 |
1650 |
|
у тому числі |
Міністерства юстиції України |
3 |
- |
Міністерства оборони України та його |
1 |
1 |
|
Міністерства внутрішніх справ України |
73 |
83 |
|
Пенсійного фонду України та його управлінь |
2118 |
1553 |
|
Головного контрольно-ревізійного управління України та його територіальних органів |
3 |
- |
|
Генеральної прокуратури України та її органів |
- |
1 |
|
Місцевих державних адміністрацій |
- |
1 |
|
Органів місцевого самоврядування |
4 |
4 |
|
Управління праці та соціального захисту населення |
142 |
5 |
|
Інших суб'єктів владних повноважень |
4 |
2 |
|
УСЬОГО СПРАВ |
2348 |
1650 |
Всі адміністративні справи, що розглядалися судом у вказаний період, належать до категорії справ за спорами фізичних чи юридичних осіб із суб’єктом владних повноважень щодо оскарження його дій або бездіяльності, рішень (правових актів індивідуальної дії), (крім пов’язаних із виборчим процесом або процесом референдуму), з огляду на положення.
Слід зауважити, що на показниках статистики розгляду судом адміністративних справ у вказаний період істотно позначилися численні зміни в законодавстві України. Зокрема, основними нормативними чинниками зміни динаміки показників судової статистики стали протягом 2009-2010 років рішення Конституційного Суду України №10-рп/2008 від 22.05.2008 року, Закон України від 18 лютого 2010 року №1691-VI, яким справи про соціальні виплати було віднесено до цивільної юрисдикції, Рішення Конституційного Суду України від 9 вересня 2010 року №19-рп/2010, внаслідок якого справи про соціальні виплати віднесено до адміністративної юрисдикції, та Закон України «Про судоустрій та статус суддів» від 07.07.2010 року, яким запроваджено суттєві зміни в порядок адміністративного судочинства, в тому числі і новий порядок розгляду справ про соціальні виплати – в скороченому провадженні.
Так, ще Рішення Конституційного Суду України №10-рп/2008, прийняте у 2008 році, призвело до справжньої хвилі позовів громадян, віднесених до категорії «дітей війни», а також до появи позовів про перерахунок допомоги по догляду за дитиною, - лише на початку 2009 року. А завдяки змінам до ст.18 КАС України дана категорія справ була внесена до предметної підсудності місцевих загальних судів.
Таким чином, зміни показників у категорії адміністративних справ за позовами про стягнення соціальних виплат (у 2010 році – на 26,68% менше, аніж у 2009 році) відображають не динаміку спірних правовідносин, а лише слугують індикатором певних процесуальних змін, за якими в період з березня по вересень 2010 року такі справи розглядалися в порядку цивільного судочинства.
Результати розгляду адміністративних справ Краснопільським районним судом Сумської області протягом 2009-2010 років виглядають наступним чином:
|
2009 |
2010 |
Розглянуто адміністративних справ, з них: |
2348 |
1650 |
з прийняттям постанови |
2327 |
1638 |
із закриттям провадження по справі |
5 |
2 |
із залишенням заяви без розгляду |
13 |
8 |
передано в інші суди |
3 |
2 |
Таким чином, як у 2009 році, коли судом 0,55% закінчених провадженням у суді адміністративних позовів було залишено без розгляду, так і у 2010 році (аналогічний показник склав 0,48%) судом була розглянута з прийняттям постанови по суті справи абсолютна більшість адміністративних справ.
4. Якість розгляду адміністративних справ у 2010 р.р. Причини скасування, зміни постанов, ухвал по адміністративних справах, оскаржуваних у 2010р.
Однією з важливих гарантій захисту законних прав та інтересів особи у адміністративному процесі виступає можливість оскарження постанов та ухвал суду в адміністративних справах в апеляційному та касаційному порядку в тому разі, якщо особа вважає, що в суді першої інстанції неправильно встановлено обставини справи, вирішено не всі позовні вимоги або невірно застосовано норми матеріального чи процесуального права.
У 2010 році було оскаржено в апеляційному порядку 1558 адміністративних справ, випадків скасування і зміни судових постанов та ухвал в адміністративних справах не було. У 2009 ж році в апеляційному порядку було оскаржено 2340 постанов та ухвал суду в адміністративних справах, з яких скасовано 5 та частково скасовано 12 постанов суду, змінено 2 постанови суду. Слід зауважити, однак, що розбіжність показників кількості оскаржених справ значною мірою спричинена різною кількістю справ про стягнення виплат «дітям війни», що були розглянуті в порядку адміністративного судочинства протягом 2010 року, - оскільки за вказаною категорією справ, як правило, всі постанови суду оскаржуються підрозділами ПФУ в апеляційному порядку.
Крім того, на момент складення даного узагальнення на розгляді в апеляційному адміністративному суді знаходиться значна кількість адміністративних справ, розглянутих суддями Краснопільського районного суду Сумської області.
5. Оперативність розгляду адміністративних справ.
Згідно статті 122 КАС України, адміністративна справа має бути розглянута і вирішена протягом розумного строку, але не більше двох місяців з дня відкриття провадження у справі, якщо інше не встановлено КАС України.
Встановлення і обмеження максимальних строків для розгляду адміністративної справи належить до важливих гарантій осіб, що звертаються до суду за захистом порушених прав чи інтересів.
З огляду на це слід звернути увагу також на оперативність розгляду адміністративних справ судом та на кількість випадків розгляду таких справ із порушенням встановлених строків.
Так, у 2009 році з порушенням строків було розглянуто 435 адміністративних справ, що становило 18,53% від загальної кількості розглянутих справ. У 2010 році терміни розгляду справи було порушено при розгляді 10 адміністративних справ, що становить 0,61% від загальної кількості справ. Звідси випливає висновок про значне покращення оперативності розгляду судом адміністративних справ у 2010 році.
У залишку на кінець 2009 року залишилося 86 адміністративних справ (3,66% від загальної кількості справ, що перебували в провадженні суду), на кінець же 2010 року в залишку перебувало 70 адміністративних справ (4,24% від загальної кількості справ, що перебували в провадженні суду).
6. Висновки і пропозиції.
Вивчивши практику Краснопільського районного суду Сумської області по розгляду адміністративних справ у 2009 та 2010 роках, можна зробити висновок, що, з урахуванням неодноразових та досить істотних змін у адміністративному судочинстві протягом 2009-2010 років, такий розгляд все ще містить ряд неоднозначних питань, які потребують додаткового роз’яснення в підзаконних нормативних актах, та, окрім того, несе завдяки численності позовів за соціальними виплатами істотне навантаження на суд.
Проте загалом доцільно було б вказати, що виходячи з показників досліджених періодів, робота з розгляду адміністративних справ судом здійснювалася відповідно до закону, переважно у встановлені законом строки та відповідно до визначених процедур.